Saturday, November 12, 2011

~Amali Dakwah~ Adat Kematian Orang Cina.

Assalamualaikum semua~
alhamdulillah wa syukurillah. dapat lagi bernafas di dunia yang penuh pancaroba ini.
hari ni hari ke 3 exam. alhamdulillah dah 2 paper melepasi iaitu paper Halaqah dan amali. dan hari ni paper Gerakan Dakwah pd pukul 2.30 Ptg.

hari ni aku nak cite pasal exam amali. hohoho. soalan yang mencabar sekali. iaitu kene buat kertas kerja atau proposal program. Lame jugak mase yg diambil untuk disiapkan. Semua pening kepale sbb nak menyusun tentatif program. ade kwn aku sorang tu pukul 11 baru siap soalan satu. huhu. mmg lame. aku xtaw aku siap pukul berape. Tapi Alhamdulillah dapat buat yang terbaik walaupun ade yang tertukar, ade yang main tibai je. hehehe.. (jgn marah)
Soalan amali la yg paling mantop.

then ade yang aku nak kongsikan dgn korang2 sume. huhu. iaitu tentang masyarakat Cina dan India. yang nih masuk gak exam...

Bagi Masyarakat Cina. adat kematian mereka. Si mati akan dmandikan. dipakai minyak wangi.. dan dipakaikan baju. nak tahu tak baju ape??
baju time dorang kawin dulu. menurut fakta mereka. baju sewaktu perkahwinan mereka kene jugak simpan.

*sumber: Google Image
Lepas itu, si mati akan diletakan di bahagian ruang tamu. Time ni family2, kwn2 akan menangis dan meratap menyebut2 pasal si mati. sebut tntg jasa-jasa si mati semasa hidupnya. jgn sesekali sebut hal keburukan si mati.

sumber : google image
Then selepas itu, mayat tersebut akan diarak dri rumah sehingga ke Tanah Perkuburan, dengan alunan gendang. Korang biase kan tengok.. huhu..
Mayat tersebut akan dikuburkan bersama harta-harta si mati.(masa dahulu). Tapi, sekarang, banyak kes berlaku oleh pihak-pihak tak bertanggungjawab, ade yang gali kubur amik harta2 berharga. (Jahat tol) .. So mereka amik insiatif tukarkan barang2 berharga dengan wang kertas yang dicop khas.

Selepas sahaja dikebumikan, keluarga si mati akan berkabung selama beberapa hari. Mereka akan memakai baju serba hitam sebagai tanda mengingati si Mati. Si isteri yang kematian suami akan memakai lebih lama.

Ini sahaja perkongsian yang dapat dikongsi. hehe
Assalamualaikum~

No comments:

Post a Comment