Monday, March 21, 2011

Program Pemantapan Akidah & Ziarah Mesra bersama Masyarakat Orang Asli Pos Iskandar Bera Pahang

Assalamualaikum... Alhamdulillah aku berpeluang mengikuti Program Pemantapan Akidah & Ziarah Mesra Masyarakat Orang Asli Pos Iskandar Bera Pahang suku Kaum Semelai selama 3 Hari 2 Malam.. 
Kami bertolak dari Kolej tercinta KIPSAS pada pukul 11.. Agak lewat sebab pada hari itu jugak ade Perhimpunan Pelajar sblum exam... hehehe.. 42 Pelajar dan seorang pensyarah a.k.a ayahnda kami Ustaz Ahmad Effat jugak follow kami... Berkampung dgn kami jugak 3 hari tuh... Dalam perjalanan tuh byk sgt singgah R&R.. Lapar kot...hehehe.. sampai di PAID Bera pada pukul 2 Petang,,, trus solat qasar & Jamak.. ingtkan da dekat tempatnye.. Rupenye jauh lagi.. Ish3.. Memang jauh la.. Sbb terpakse masuk sempadan Negori Sembilan.. hu3.. first time  menjejakkan kaki ke Negeri Sembilan.. Nak pegi tempat yang ditujui itu kene pusing dulu baru bleh masuk ke Pos Iskandar tuh...


Alhamdulillah sampai jugak kami ke POS ISKANDAR Bera Pahang.. dalam pukul 6 ...Pengalaman naik bas terlalu lame...hihihi.. sampai2 je.. sesi ta'aruf bersama pengawai2 Pejabat Agama seluruh Daerah... JAKIM pon ade.. Sbb dorg pye kakitangan xramai...


sesi taklimat & ta'aruf
Memasang Khemah...


Selesai je taklimat.. Kami ditempatkan di Asrama Sekolah Rendah Tembangau 6.. huhuhu.. memang selesa la... katil satu sorang... aku sebilik dengan kak syarah, maisarah, kak fatin, kak najwa.. n kak ada... huhuhu....

Dan bermulalah ekspedisi kami... malam tuh just tayangan video jee...
apa yang best malam tuh.. sbb dapat naik helak tgh2 malam..mmg syok laa...
kih3.. kami terpakse berulang alik dari balai raya-surau- asrama.. mmg jauh laaa... 

16 MAC 2011

Awal2 pagi da kene bangun.. kul 4.30 dah mandi... hahaha.macam kat asrama sekolah dulu... Awal2 da tggu kat bawah.. tgok2 si muslimin ye lambat... ish3...macam2 la kami buatnye kat bwh uhh... Ape lagi.. berposing laa...

Then sampai2 je solat Subuh dan Sesi tazkirah bersama Syeikh Ahmad Zahidi.. Student kIPSas jugakk.. then makan2 dan ade sesi taklimat sebelum g Program ziarah Masyarakat Org Asli... Ni la kali kedua aku p jenguk rumah org asli.. yang first hari tuh g gan Ustazah Fadelah kat Gombak...
Sesi taklimat
Aku group gan Sobri Jusoh, Kak KAs & Kak Ainul... yg lain p umah lain...huhuhu borak lame la jugak... hihihi.. Dorg ade yg berpegang agama ATheist, ISlam dan Kristian.. Yang kami dapat tahu pengaruh Kristian dah masuk ke tempat tuh... Kebanyakannya masih berpegang kpd Atheist... 
Ha yang rumah kedua ni Rumah yang menganut Islam.. Satu family ... Alhamdulillah.. dorg dapat rumah baru.. bru je setahun lebih mendudukinya...

Yang kecik sekali tuh syafiqah,syafinaz & xingt daa..
Alhamdulillah dorg ade jugak tahu serba sedikit tentang Islam cuma belum mantap lagi.. Anak sulung d0rg pandai mengaji ..Alhamdulillh...
Next destination... xtahu la.. sbb mase tu kami dikire sesat laa jugak... sbb group yang sat ag ntah ke mane... soo berjalan laa kami menuju ke Balai Raya... Alhamdulillah.. ade Van JAIp a.k.a VAn Jenazah menumpangkan kami... hahahah.. xperasan pon van tuh van jenazah..
Rumah Tradisi Masyarakat Orang Asli masih kekal walapun byk da rumah batu

ni family yg Islam... yg kecik je aku ingt name RAhimmah..
Then next program Amali SOlat selepas zohor... ramai yg join especially wanita laa.. yg lelaki yg dewasa sorg. yg bdk2 ade la lam 4 orang... Alhamdulillah serba sedikit mengajar dorang tentang solat.. wuduk...

Haaa... ade la 3 org budak ni.. akan aku ingat name dorg smpai bile2..
Nartona, Masran & Lauren... heheheh...First soklan aku tye. " adik2 nak blaja solat x??"
Muke dorg agak ragu2...then aku tye lagi...errm.." ade agama x? " Dorang bertiga mengeleng2 kepale.... ihihihi... dan aku tye lagi " nak masuk Islam x? dgn pantas si MAsran menjwab .. " xnak"... Kenape?? " Sebab malu la kak"... 
Ermmm..aku mula memikir.. kenape plak malu. Tanpe membuang mase aku trus mengajar dorg tentang Islam... dOrang faham tentang konsep Ketuhanan... MAsran tau serba sedikit tentang ISlam...
Dari kiri : Nartona (tahun 3), Masran (tahun 1) Lauren (ting. 2)

time praktikal wuduk...
Tibe2 si MAsran azan... heeheh.. kire dy tahu laa  sikit2.. aku n kak kemal dengan bantuan Sobri ... ajar dorang berwuduk.. Alhamdulillah...boleh la sikit2 dorg follow... tp...agak sedih.. sebab air xdek.. sekerat jela wt ptraktikal....uwaaaa,,,!!!!..
Alhamdulillah.. satu pengalaman yang memang xleh dilupakan bagi aku n semua kawan2...

then petangnye pulak ade sukaneka di Padang Futsal... kire terer la jugak geng2 orang asli..
menang dgn menewaskan PAID dan KIPSAS... ni bg acara yg lelaki,, yg pempuan... mcm2 ada...

Malam nye pulak ade pertandingan tilawah dan karaoke.. aku xdapat join sbb kesihatan x mengizikan.. ishkk.... (*_*).. dorg kate best... sbb dorg nyanyi lagu yang same...hehehe...

17 MAC 2011
Hari ni merupakan har terakhir kat Pos iskandar.. Aku merasakan nak stay kat cni jek.. Nape yee???hhhehhehe....hari tuh aku just menetap kat surau jela  ... xg mane2.. sbb xlarat..


ISa gan Bekas Imam,,,,hahahha

berposing depan asrama tempat kami tdo...

BAs kesayangan...hahahah

Posing sat..
Sebelum balik sempat ag kami bergmbar dgn seorang budak... xngt namenye...heheh.. panggil aku UStazah..hihih



dikesempatan ini aku mengucapakan terima kasih kpd pihak yg terlibat PAID, JAIP dan JAkim.. Xlupe jugak ayahnda kami Ustaz Ahmad Effat Yang berkampung bersama dgn kami selama 3 hari 2 malam.. macam family daaa....
xlupe gak kawan2 sume...heheheh. pengalaman yang xakan aku lupekan...
uhuhhu. penat jugak menaip ni... huhuh.. sampai di sini sahaja perkongsian kitaaa...
Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment